Дата публікації:
04 квітня 2025
Кількість переглядів:
2134
Поділитися:

Нещодавно свій 70-річний ювілей відзначив Анатолій Миколайович РОМАНЮК – почесний професор Сумського державного університету, завідувач Центру патоморфологічних досліджень, професор кафедри патологічної анатомії навчально-наукового медичного інституту,  а до цього 30 років її очолював. За роки своєї діяльності він зробив неоціненний внесок у розвиток патологічної анатомії.

Професор РОМАНЮК є автором 400 наукових праць, з яких близько 80 у виданнях, що обліковуються наукометричними базами даних Scopus та Web of Science, 4 підручників з патологічної анатомії, 10 посібників, 16 навчально-методичних розробок та 3 винаходів.

Ми розмовляємо з професором в музеї патологічної анатомії, де зібрано понад 600 цінних експонатів і фото яких ілюструє цей матеріал. Про унікальну колекцію ювіляр розповів в інтерв’ю, і загалом поділився думками про свій професійний шлях, розповів про становлення й сучасний розвиток медичної науки, а також пригадав найцікавіші моменти своєї насиченої подіями кар’єри.

Анатолій Миколайович народився на Хмельниччині. Батьки працювали в колгоспі. Професор пригадує, що в ті часи мати та батько дуже часто хворіли.

«Пам’ятаю, як мама сказала: «Іди в медицину, щоб ми мали свого лікаря». Так я й вирішив обрати цей шлях», – розповідає Анатолій Миколайович.

Закінчивши вісім класів з відзнакою, вступив до Кам’янець-Подільського медучилища, де чотири роки навчався на фельдшерському відділенні. Отримав червоний диплом і потрапив у щасливі 5%, кому дозволили вступати до медінституту. Перш ніж стати студентом вишу, кілька місяців встиг попрацювати фельдшером у селі. З усмішкою Анатолій Миколайович пригадує свій перший практичний медичний досвід: «Навчання в училищі ми закінчили в лютому, а вступати до інституту треба було в червні. Оцей проміжок часу, щоб не сидіти вдома, я пішов працювати сільським фельдшером. Найбільше запам'яталося, як вперше приймав пологи. І другий випадок: у селі лисиця покусала жінку, яку потім забрали в лікарню. У таких випадках за епідеміологічними наказами треба було зробити подвірний обхід всього села і дізнатися, чи немає інших постраждалих. І я обійшов всі будинки в селі. А якраз був дощ, тож довелося ходити по грязюці… Тому на все життя запам’яталися ці перші кроки в професію. Ну а потім вже в червні я вступив до Тернопільського медичного інституту».

Після інституту та аспірантури захистив дисертацію і працював на кафедрі патологічної анатомії. На курсі було 450 випускників, і лише він один вступив до аспірантури, що було непросто. Писав наукові роботи, виступав на конференціях у різних містах.

Далі – розмова з перших вуст.

Кількома рядками розкажіть, як розпочиналася Ваша професійна кар’єра? Як доля закинула у Суми? Які були перші враження про місто, про університет? Здається, це був 1993 рік, рік, коли розпочався новий етап розвитку нашого закладу – саме як Сумського державного університету?

 – Ректором в Тернопільському медінституті тоді був І.С. Сміян, його син працював на кафедрі педіатрії в СумДУ. Ректор тоді мені сказав, що в нас місця немає, тому мене відправляють у Суми. Я був шокований, адже це так далеко. Спочатку відмовлявся їхати, і на цьому розмова й закінчилася. А десь приблизно через пів року колеги сказали, що в Сумах відкрили медичний факультет. Знову запропонували поїхати, адже наші колеги вже працювали в Сумах і їм там сподобалося. Так я і потрапив сюди. Приїхав, подивився – і так почалося нове життя. Я ще доволі молодий був, 38 років. Зразу з корабля на бал – почали організовувати кафедру.

– Власне, вже через місяць, як Ви стали працювати в СумДУ, було створено кафедру патологічної анатомії. Ви стали її засновником. Як це було?

– Організували кафедру на базі районної лікарні. Коли починали, нас було четверо працівників. А далі життя тривало, ми переїжджали постійно: з районної лікарні в гуртожиток і багато працювали над нормальним місцем для кафедри. Зверталися до ректора, тоді разом до обласної адміністрації, аби нам дали місце в лікарні. Почали тісно співпрацювати з місцевим патологоанатомічним бюро. Очолював його А.В. Доценко. Разом ми організували науково-виробничий комплекс: кафедра, бюро і лікарня. Таких комплексів в Україні було небагато. Ми займалися навчальним процесом, наукою, практикою, водили студентів на аутопсійні дослідження, збирали експонати для музею патологічної анатомії. Така співпраця була дуже корисною і плідною. Це було поєднання навчання, практики і науки.

 Розкажіть, будь ласка, про Ваші професійні напрацювання, наукові дослідження, які вважаєте найбільш важливими, знаковими і для розвитку кафедри, яку Ви очолювали 30 років поспіль, і для розвитку патологічної анатомії як науки?

– Для закладу вищої освіти основні дві складові: перше – навчальний процес, друге – наукова діяльність. Коли навчальний процес був на кафедрі організований на належному рівні, ми почали розвивати наукову складову. Варто зазначити, що цьому напрямку у нас приділялася і приділяється велика увага. Тому наш університет досяг великих успіхів, став потужним науковим центром. Уже тоді, 30 років тому, в адміністрації університету було розуміння, що для того, аби рівнятися на європейські університети, ми маємо публікувати результати своїх наукових досліджень у відповідних журналах. Була зроблена установка на публікації наших наукових результатів у виданнях, що входять до наукометричної бази даних Scopus, Web of Science. За рахунок цього ми підняли рейтинг своїх досліджень на високий рівень. Це нам дозволило брати участь у міжнародних конференціях патологів. Ми фактично майже кожний рік брали участь у таких заходах. Почали співпрацювати з колегами. Наші випускники аспірантури підняли це все на рівень вище. Нині багато з них за стажуються у наукових лабораторіях у Німеччині, Італії, Швеції.

– Ви також є співавтором підручника з патоморфології…

 – Так. Було прийнято рішення, що кожна дисципліна повинна мати свій підручник. І у нас було вирішено такий підручник створити. До цього ми тривалий час користувалися підручником, який переклали з російської мови. Але стояло питання про те, що має бути свій український підручник. Асоціація Патологів України вирішила створити його колективно. Майже всі завідувачі кафедри патанатомії  нашої країни брали в цьому участь. Мені випала та частина, яка близька мені з моєї докторської дисертації. Це – патологія кісткової системи.

 – Цим підручником і зараз користуються?

 – Так, користуються студенти зараз, це основний підручник.

 – А як створювався музей патологічної анатомії? І кому належала ініціатива?

– Ініціатива належала мені. Чому? Тому що, оскільки я пройшов школу підготовки у класичному медичному виші, то вивчив, що кафедра патологічної анатомії без музею просто не може існувати. Це не просто музей, а ще один ресурс для навчання. Якщо немає змоги показати в лікарні, студент може побачити це в музеї, який водночас слугує і навчальною аудиторією. Це більш корисно, аніж дивитися на органи в підручнику, сприяє кращому розумінню студентами реалій патологоанатомічної практики. У колекції музею представлені різні патології. Наочно можемо побачити, як виглядає серце після інфаркту, онкозахворювання різних органів, вірусні інфекції, скажімо, пневмонія, захворювання крові, гангрени тощо. Тому музей – це як обов'язковий атрибут існування кафедри. І так у всіх медичних вишах України. Тому одразу, як тільки ми почали працювати, буквально з першого дня, коли ми бачимо якісь цікаві патології, органи, вражені різними хворобами, – все, що становить інтерес для науки і освітнього процесу – препаруємо, вміщуємо в розчин формаліну, і це стає експонатом музею. Зараз музей налічує більше 600 макропрепаратів, деякі з них доволі рідкісні, яких немає в деяких інших таких закладах. Є такі унікальні експонати, як, скажімо, сіамські близнюки. Повторюся, що наш музей є важливим, ми його широко використовуємо: для навчання, популяризації медицини, профорієнтації.

 – Зараз Ви бачите зацікавленість абітурієнтів, студентів патологічною анатомією? Чи привертає вона увагу сучасного покоління?

 – Патанатомія – це, звичайно, специфічний напрямок, не популярний, як всі інші. Відсоток бажаючих бути паталогоанатомами як був раніше один-два, не більше, так і лишився, тому що дуже своєрідна галузь. Тож до нас не дуже поспішають. Але якщо вже йдуть в патанатомію, то це вже дійсно свідомі  e своєму виборі люди, і ось з таких людей можна щось «ліпити». Як жартував мій завідувач кафедри у Тернополі: «Патанатоми –  то найменш корумповані працівники. А чому так? Тому що вони не беруть хабарів. А чому не беруть? А тому що їхні пацієнти не можуть запропонувати хабарі». Такий собі чорний гумор.

 – От якраз я б і хотіла запитати Вас про учнів. Чи є такі, якими  пишаєтеся, маєте талановитих послідовників?

 – Справа в тому, що я пишаюся всіма своїми учнями. Чому? Тому що, повторюся, в патологічній анатомії немає випадкових людей. Якісь люди випадкові не потрапляють. Хіба, що я (з усмішкою – ред.), але оскільки мене змалечку виховували так, що маєш робити свою справу сумлінно, то так і сталося. Але усі, хто прийшов до мене  в аспірантуру і навчався, це люди, віддані своїй справі (до речі, професор Романюк підготував 18 кандидатів наук та 2 докторів наук – ред.). Тому і є результат. Щодо учнів, то можу привести до прикладу Романа Москаленка. Він коли був студентом, то відвідував гурток у нас на кафедрі, займався наукою, потім прийшов в аспірантуру. Йому пропонували ендокринологію, бо він у гуртку досліджував щитоподібну залозу, або в патанатомію. Але він обрав патанатомію, захистив спочатку кандидатську дисертацію, затим докторську. А нині вже очолює кафедру (з грудня 2024 року – ред.), грунтовно займається наукою, зокрема й на міжнародному рівні.

 – Давайте якраз згадаємо про міжнародну співпрацю кафедри. За Вашої участі налагоджені численні міжнародні контакти у медичній науковій сфері. Розкажіть про цей напрямок роботи, про спільні проєкти з науковцями з інших країн. Над чим зараз працюєте?

 – Міжнародні проєкти – це та рушійна сила, яка дозволяє піднятися кафедрі на  відповідний рівень, саме завдяки публікаціям, грантам, поїздкам. Я ніколи не перешкоджав нікому, хто хотів їхати в якусь країну по грантовій програмі чи проводити дослідження. Навпаки, усіляко сприяв. Що це дає? По-перше, це відповідна міжнародна впізнаваність. По-друге, це знову ж таки публікації, які потім будуть впливати на рейтингові показники.

До прикладу, у нас є спільні дослідження у Німеччині по канцерогенезу. Команда науковців синтезувала маркери раково-ембріонального антигену, і за рахунок виявлення цього маркера ми можемо виявити, наскільки пухлина поширюється. У нас наукове спрямування кафедри вже напевно більше п’яти років – це онкологія, канцерогенез, пухлинний ріст і вивчення різних поглядів на це. У Німеччині ми синтезували антитіла проти раково-ембріонального антигену. Наш випускник Микола Линдін готує докторську дисертацію на основі цього. Це дуже прогресивний крок у галузі вивчення онкогенезу. А, наприклад, у Швеції наш випускник Артем Піддубний вивчає особливості хелікобактеріальної інфекції шлунка, в Італії Владислав Сікора вивчає особливості розвитку хвороби Альцгеймера. Так що у нас різні варіанти досліджень. Адже патологія – це взагалі така наука, яка охоплює всі хвороби, які існують в людському організмі.

 –  Останнє запитання: яке Ваше професійне кредо, головний девіз, який супроводжує Вас загалом у професії?

 – Один колега казав: «Ти не вмієш відпочивати, ти тільки працюєш і працюєш». Оце, напевно, моє кредо: працювати, працювати і працювати. Власне кажучи, у цьому знаходиш сенс життя і не помічаєш отих страхів, які на вулиці відбуваються, і тієї ситуації, у якій ми знаходимося. Працюєш, виконуєш свою роботу і завдяки цьому отримуєш задоволення. Працюєш не так, аби працювати, а ставиш перед собою якісь складні завдання, які потім переборюєш, розв’язуєш цей клубок задач. Завдяки цьому є результат. І важливо, що цей результат на користь людей, їх здоров’я, їх життя.

Важлива також підтримка колективу, злагоджена командна робота. Одна людина нічого не може зробити, тому що це нереально. Я намагався створити на кафедрі всі умови для розвитку, мотивував, сприяв, стимулював, аби кожен член нашого колективу працював і досягав високого професійного рівня. І з таких пазлів особистих професійних досягнень складається загальна конструкція успішності всього колективу.

До речі, кафедра патологічної анатомії, яку Анатолій Романюк очолював до грудня 2024 року, у загальноуніверситетському рейтингу за результатами минулого року посіла перше  місце. З цим, а також з минулим ювілеєм ми щиро вітаємо Анатолія Миколайовича і бажаємо йому міцного здоров’я, натхнення та ще багато нових звершень!

Сумський державний університет,
вул. Харківська, 116, вул. Петропавлівська, 59,
м. Суми, Україна, 40007, 40014

Контакти для екстреного зв'язку
Інша контактна інформація
Доступ до публічної інформації

Сумський державний університет
вул. Петропавлівська, 57,
Кабінет К3-120
e-mail: info@inform.sumdu.edu.ua

Сумський державний університет
вул. Петропавлівська, 59,
Кабінет К3 102
e-mail: info@media.sumdu.edu.ua