Дата публікації:
30 жовтня 2020
Кількість переглядів:
2787
Поділитися:

У Сумському державному університеті проводиться стабільна освітня діяльність з використанням сучасних дистанційних технологій, програми дисциплін на усіх спеціальностях виконуються якісно, про що свідчить перевірка знань студентів за результатами першого модуля осіннього семестру.

Ще з початком нового навчального року лекції для здобувачів освіти усіх форм навчання проводяться за допомогою дистанційних засобів, а у зв’язку із запровадженням більш жорстких карантинних заходів з 12 жовтня – у структурних підрозділах, розташованих у Сумах, а з 15 жовтня – також і у підрозділах, що знаходяться в інших населених пунктах, усі заняття відбуваються виключно онлайн, з використанням дистанційних технологій.

Відеостудії Сумського державного університету дають можливість викладачам проводити навчальні заняття в онлайн-режимі максимально ефективно. Для комунікації викладачів зі студентами використовуються як власні університетські інформаційні ресурси, так і всесвітньовідомі платформи.

«Організація лекцій та семінарських занять, скажімо, через YouTube-канал дозволяє одночасно за бажання долучатися до освітнього процесу кільком тисячам учасників, а також демонструвати різноманітні навчально-методичні онлайн-матеріали. Крім того, викладач і студенти мають можливість віртуально обговорювати тематику занять в аудіо-та відеоформаті або спілкуватися в чаті», - зазначив Анатолій Сизик, провідний фахівець Центру комп’ютерних технологій СумДУ.

Онлайн-навчання за різними спеціальностями має свої особливості. Про те, як воно відбувається у представників гуманітарних спеціальностей, розповіла заступник декана факультету іноземної філології та соціальних комунікацій з методичної роботи Світлана Баранова:

«Усі види занять: лекційні, практичні та лабораторні, на факультеті ІФСК СумДУ в період карантину проводяться онлайн. Новітні технології забезпечують повноцінне живе спілкування, тож навіть дистанційно є відчуття присутності на занятті, обговорення та виконання практичних завдань. Викладачі використовують платформи GoogleMeet, ZOOM, дехто звертається до Trello, спілкуються зі студентами за допомогою електронної пошти, Telegram, Viber, або Skype».

Для перевірки знань студентів, повідомила заступник декана, активно використовується загальноуніверситетська платформа Mix. Тести, підготовлені до заліку, також викладені в Mix. Працює це дуже просто – студенти підключаються до системи через особистий кабінет, їм надаються завдання й час, за який вони мають пройти тест.

Світлана Баранова підкреслила, що труднощів із переходом на онлайн-формат навчання не виникало.

Як проводяться заняття на факультеті електроніки та інформаційних технологій розповів заступник декана з навчально-організаційної роботи Максим Колесник. Викладачі факультету теж активно використовують як загальновідомі програми для проведення відеоконференцій (ZOOM, GoogleMeet, WebEx тощо), платформи  GoogleClassroom, MS Team, так і власні ресурси.

«Запис навчальних відеоматеріалів та проведення вебінарів для забезпечення ефективного і зручного інтерактивного спілкування учасників занять здійснюється за допомогою відеостудії СумДУ», - повідомив Максим Колесник.

Він зазначив, що з низки дисциплін розроблено віртуальні лабораторні роботи та симулятори.

«Віртуальний симулятор – так званий тренажер, інструмент, що імітує експерименти, демонстрації чи процеси. Однією з головних особливостей віртуальних симуляторів є інтерактивні можливості. Такі тренажери можуть бути реалізовані при поєднанні комп’ютерів, графіки та програмних засобів. Інтерактивне моделювання набуває все більшого значення як засіб для вивчення і розуміння складних ідей. При виконанні віртуальної лабораторної роботи у студента створюється ілюзія роботи на реальному обладнанні. Причому «експериментальні» значення вимірюваних величин визначаються самостійно на реальних установках певної роботи. Ці дані заносяться до програми та відображаються у вигляді графіків або таблиць», - зазначив Максим Колесник.

Свої особливості має й онлайн-навчання студентів медичних спеціальностей.

За інформацією директора Медичного інституту Андрія Лободи, з початку навчального року заняття на регульованих державою спеціальностях галузі 22 Охорона здоров’я (221 Стоматологія, 222 Медицина, 223 Медсестринство, 227 Фізична терапія, Ерготерапія, 228 Педіатрія, 229 Громадське здоров’я) проводились у малих групах (6-7 осіб) на клінічних базах для забезпечення набуття практичних навичок здобувачами. Крім того, широко використовувалися можливості університетської платформи MixLearming для самостійної підготовки студентів та підготовки до тестових ліцензійних іспитів Крок. Після погіршення епідеміологічної ситуації, з 15.10 2020 р., заняття для всіх спеціальностей та курсів були переведені повністю в дистанційний формат на власних освітніх дистанційних платформах (MixLearming, OCW), електронних додатках та інструментах, що надаються Google (Google Meet, Google Classroom), платформах Zoom, WebEX. Окрім того, широко використовуються групи у месенджерах Viber, Telegram та соціальній мережі Facebook.

Разом з тим, організація навчального процесу в умовах карантинних обмежень в університеті має свої складнощі. Особливості та проблемні питання було обговорено на черговому засіданні ради з якості. Відсутність живого спілкування в аудиторії, неможливість обговорення проблемної теми віч-на-віч з викладачем, потребують підвищення мотивації студентів. Також для дистанційного навчання в умовах карантину характерна нерівномірна технічна оснащеність учасників освітнього процесу, а для окремих спеціальностей (медичних, «Психологія», «Фізичне виховання і спорт»), освітніх компонентів (практична підготовка, атестаційні заходи) та видів занять (лабораторні роботи) дистанційна форма є не зовсім вдалою і прийнятною.

Водночас, оновлення методик та технологій викладання, поширення кращих та ефективних прикладів змішаного навчання, забезпечення максимально безпечних умов для навчання здобувачів вищої освіти, у тому числі і за рахунок переведення навчання в онлайн-формат, обумовлюють реалії теперішньої моделі організації навчального процесу в умовах карантинних обмежень. Зокрема, наступного місяця буде сформовано загальні рекомендації для учасників освітнього процесу університету щодо використання електронних ресурсів навчання для проведення різних видів занять з урахуванням їх обмежень, недоліків та переваг.

Сумський державний університет,
вул. Харківська, 116,
м. Суми, Україна, 40007

Контакти для екстреного зв'язку
Інша контактна інформація
Доступ до публічної інформації

Сумський державний університет
вул. Харківська, 116,
Корпус Г, кімната 312
Тел. : +38 0542 687835
e-mail: [email protected]

Сумський державний університет
вул. Харківська, 116,
Корпус Ц, кімната 307
Тел.: +38 0542 687899
e-mail: [email protected]