23 січня відбувся онлайн-захід «Педагогіка суспільно орієнтованого навчання (СОН) для розвитку громад під час війни та відбудови» у межах реалізації проєкту ServU.
Подія зібрала освітян, дослідників та представників громадських ініціатив для обговорення важливості суспільно орієнтованого навчання у воєнний і післявоєнний час та рішень, які готові до впровадження вже сьогодні. Загалом захід зацікавив понад 260 учасників з 32 країн світу.
Учасники обмінялися думками щодо адаптації суспільно орієнтованого навчання до умов війни, громадянської активності у післявоєнній відбудові, цифрового суспільно орієнтованого навчання і рефлексії як інструмента особистісної та громадської стійкості у проєктах суспільно орієнтованого навчання.
Під час події представники університетів презентували напрацьовані проєктом ServU принципи суспільно орієнтованого навчання (Service-learning Guidelines).
Кейс напрацювань суспільно орієнтованого навчання у Сумському державному університеті представили учасникам події перший проректор Інна ШКОЛЬНИК, професор, доцент кафедри психології, політології та соціокультурних технологій Олена КУПЕНКО та студентський ректор Дарина КІЧКО.
Інна ШКОЛЬНИК акцентувала увагу на організації освітнього процесу в умовах війни з урахуванням складної безпекової ситуації. Показовим фактом є пошкоджений у вересні минулого року ворожим авіаційним ударом один з навчальних корпусів. Проректор висловила особливу вдячність за підтримку усій освітній спільноті і зокрема модератору заходу – Українському католицькому університету – за вагому допомогу. У цьому контексті Інна ШКОЛЬНИК зазначила, що університет докладає зусиль до створення додаткових безпекових просторів для організації аудиторних занять. Разом з тим, вона зауважила, що у СумДУ підвищується ефективність навчання з використанням цифрових технологій, зокрема активно розширюються кейс сервісів університетської платформи електронного навчання MIX. Особливу увагу проректор зосередила на розширенні присутності університету у світовому академічному середовищі, розвитку освітньо-наукових партнерств, у тому числі міжнародних. 21 нове партнерство у СумДУ – лише за минулий рік.
«Складні часи роблять наші університети і нашу систему освіти більш сильною і конкурентоздатною, розкривають більше можливостей для освітнього процесу», – наголосила Інна ШКОЛЬНИК.
Практичні приклади соціально орієнтованого навчання учасникам освітнього заходу презентувала професор, доцент кафедри психології, політології та соціокультурних технологій факультету іноземної філології та соціальних комунікацій, гарант бакалаврської освітньої програми «Соціальна робота» Олена КУПЕНКО. Вона зосередила увагу на традиціях практики студентів у відповідь на потреби громади, перспективах сервісного навчання.
Вагомим доробком у практичному кейсі напрацювань є дослідження, які проводять викладачі й студенти кафедри психології, політології та соціокультурних технологій у межах проєкту ServU-ERASMUS-EDU-2023. Зокрема, восени минулого року були проведені фокус-групові інтерв’ю щодо визначення потреб територіальних громад для стійкості, відновлення та розвитку. У кожній з громад, де проводились інтерв’ю, до фокус-груп долучалися представники органів місцевого самоврядування, бізнесу, громадського сектору та жителі громади, зокрема з числа вразливих груп населення.
Метою досліджень було виявлення проблем, потреб та ресурсів територіальних громад в умовах воєнного та післявоєнного часу задля розробки курсів Service learning, що сприятимуть формуванню суспільно орієнтованих сервісів в громаді.
Загалом, як зазначила Олена КУПЕНКО, 70% кваліфікаційних робіт випускників кафедри виконані на замовлення державних установ та організацій, громадського та бізнесового секторів або мають довідки про практичне впровадження.
Про досвід організації роботи зі студентською молоддю, соціалізації студентів в умовах змішаного формату навчання в умовах війни, залучення до громадських, волонтерських та культурних івентів, розширення співпраці з роботодавцями розповіла студентський ректор Дарина КІЧКО.
Сумський державний університет активно впроваджує суспільно орієнтоване навчання в освітній процес. Фактично інтегрує освітні досягнення у подолання суспільних викликів, розв’язання проблем у громадах, розвиток громад під час війни та відбудови.