З 28 квітня по 2 травня делегація Сумського державного університету відвідала Університет прикладних наук JAMK (Фінляндія), який є членом альянсу європейських університетів E³UDRES².
Візит відбувся в межах міжнародного грантового проєкта «Педагогіка в умовах надзвичайного стану» (Pedagogy in the State of Emergency), що фінансується Фінським національним агентством з питань освіти в рамках програми the Team Finland Knowledge.
Цей проєкт відповідає на критичну потребу Сумського державного університету, відповідно метою проєкту є посилення спроможності викладачів і наставників СумДУ підтримувати навчання та академічний поступ студентів в умовах надзвичайної ситуації. Проєкт координується Університетом прикладних наук (JAMK) м. Ювяскюля, Фінляндія, з боку СумДУ – кафедрою міжнародних економічних відносин БіЕМ.
У межах проєкту досліджуються педагогічні стратегії, які допомагають студентам СумДУ досягати навчальних цілей у складному освітньому середовищі. На основі досліджень буде спільно розроблено навчальний модуль «Педагогіка в умовах надзвичайної ситуації», який пілотуватиметься викладачами СумДУ. Важливою частиною проєкту є участь самих студентів: під час чотирьох студентських мобільностей до JAMK вони долучаться до розробки модуля як інформанти, оцінювачі його релевантності та джерело ідей для вдосконалення змісту й формату. Одна з таких мобільностей вже відбувається: наразі в Фінляндії перебуває 5 студентів кафедри міжнародних економічних відносин БіЕМ СумДУ.
СумДУ на проєктній зустрічі представляли:
- Алла КРАСУЛЯ — начальниця управління міжнародного співробітництва, кандидат педагогічних наук, доцентка кафедри германської філології, факультет іноземної філології та соціальних комунікацій;
- Тетяна МАЙБОРОДА — заступниця начальника управління міжнародних зв’язків, доцентка кафедри управління ім.О.Балацького;
- Дмитро ЦИГАНЮК — начальник департаменту по роботі з персоналом та підготовці науково-педагогічних кадрів;
- Оксана ЗАМОРА — доцентка кафедри міжнародних економічних відносин;
- Марія МАЛІЖЕНОВСЬКА — студентка 3 курсу спеціальності «Туризм»;
- Софія ПЕТРЕНКО — аспірантка 4 року навчання за спеціальністю «Міжнародні економічні відносини».
Мета зустрічі — спільне планування змісту онлайн-курсу для викладачів, які працюють у контексті війни, криз або надзвичайних ситуацій. Курс створюється як відповідь на потреби українських педагогів та студентів, які навчаються й викладають в умовах тривалого стресу.
У межах зустрічі:
- було проведено фокус-групу зі студентами для вивчення їхнього досвіду навчання у воєнний час та очікувань від викладачів;
- обговорено структуру курсу, модулі, очікувані результати, методи оцінювання знань;
- здійснено експертне обговорення тем, пов’язаних із дистанційним навчанням, інклюзією, емоційною підтримкою, а також педагогікою, чутливою до травми.
Курс буде складатися з 6 практичних модулів і орієнтований на викладачів, які працюють у складних умовах воєнного стану. Теми охоплюють цифрову педагогіку, інклюзивну освіту, роботу з уразливими студентами, арт-терапію, дистанційні формати навчання, стратегії самозбереження та підтримки викладачів.
Кожен модуль передбачає практичне завдання: від адаптації навчальних планів до кризового контексту до створення Emergency Pedagogical Action Plan — індивідуального плану реагування викладача на навчання в умовах надзвичайної ситуації.
Алла КРАСУЛЯ виступає експерткою з цифрової педагогіки в умовах надзвичайного стану. Оксана ЗАМОРА — з неформальних методів навчання, Тетяна МАЙБОРОДА — з інклюзивної та мультикультурної освіти під час кризи, Дмитро ЦИГАНЮК — із підтримки професійного розвитку НПП. Також у співпраці з JAMK буде розроблено модуль із теми нейрорізноманіття та психосоціальної підтримки.
Проєкт передбачає також проведення влітку та восени онлайн-опитувань студентів і викладачів СумДУ, серію навчальних зустрічей і тестування курсу, а згодом — сертифікацію педагогів через ЦРКП СумДУ.
«Цей курс – не просто навчальна програма. Це інструмент підтримки, співпереживання і професійної стійкості, створений з урахуванням реального досвіду викладання в умовах війни. Як фахівчиня з педагогіки та цифрових освітніх технологій, переконана, що лише практично орієнтовані, гнучкі рішення можуть дати відповіді на виклики, з якими стикаються українські викладачі сьогодні. Як керівниця УМС, надзвичайно ціную партнерство з Університетом прикладних наук JAMK (Фінляндія), яке побудоване на довірі, рівноправності та щирій зацікавленості в українському досвіді. Цей проєкт передбачає не лише підтримку, а й активну участь українських викладачів і студентів у формуванні нової моделі освіти, здатної витримувати найскладніші обставини. Ми раді, що долучилися до його створення як повноправні партнери, які мають унікальний досвід, що сьогодні надзвичайно цінується в Європі», — зазначає Алла КРАСУЛЯ.
Наступна очна зустріч у Фінляндії запланована на грудень 2025 року. До того часу триватиме активна фаза наповнення курсу змістом, його апробація та адаптація на основі зворотного зв’язку від учасників.