Дата публікації:
27 червня 2025
Кількість переглядів:
241
Поділитися:

Напередодні Дня Конституції Україні наша розмова з фахівчинею правничих наук Ольгою МАЛЕТОВОЮ, доктором юридичних наук, завідувачем кафедри кримінально-правових дисциплін та судочинства навчально-наукового інституту права Сумського державного університету.

Вона активно розвиває кримінально-правову науку в умовах сучасних викликів.  У цій розмові пані Ольга ділиться своїм поглядом на сучасну юридичну освіту, науку та свій досвід протидії корупції.

Шлях у кримінальне право

– Пані Ольго, чому Ви обрали саме кримінально-правову спеціалізацію?

– Це сталося завдяки кільком факторам. По-перше, мої батьки все життя працюють у сфері кримінальної юстиції, тож я з дитинства була занурена в це середовище. По-друге, мій викладач з кримінального права, Віктор Володимирович Сухонос, зміг зацікавити й надихнути. А ще сама галузь кримінального права дуже комплексна: вона охоплює всі суспільні відносини і вимагає глибокого розуміння інших галузей права, і, відповідно, постійного самовдосконалення. Цікавість та бажання розвиватися спонукали мене до вибору саме кримінального права.

– Не шкодуєте про цей вибір?

– Жодного разу. Вже на другому курсі я зрозуміла, що хочу викладати. А згодом прийшло переконання, що наука має бути поруч із викладанням. Так я і прийшла до магістратури, аспірантури, а тепер крокую далі.

Сучасні наукові виклики

– Над чим працюєте зараз?

– Моє основне наукове зацікавлення – кримінологія та протидія корупції. Зараз досліджуємо потенціал штучного інтелекту в боротьбі з корупційними проявами: зокрема, у моніторингу способу життя держслужбовців та протидії легалізації злочинних доходів.

– Це саме той проєкт, за який Ви отримали стипендію Верховної Ради? Запитую про це, бо нещодавно Вас запрошували до столиці, на зустріч зі спікером парламенту й народними депутатами.

– Ні. На момент подачі документів на стипендію в 2022 році тема штучного інтелекту ще не була в центрі уваги. На стипендію я презентувала загальні підходи до протидії корупції з урахуванням умов воєнного стану та викликів післявоєнної відбудови. Участь у церемонії вручення відзнак у Верховній Раді стала для мене не лише честю і символічним жестом підтримки молодих вчених з усієї України, зокрема – з прифронтових регіонів. У час, коли країна боронить свою незалежність, важливо, що держава водночас визнає і підтримує інтелектуальний фронт.

Вплив війни на кримінальне право

– Як війна змінила українське кримінальне право?

Війна суттєво вплинула на українське кримінальне право. Власне, право завжди реагує на суспільні виклики, хоча не завжди оперативно і точно. Але повномасштабне вторгнення росії у 2022 році змусило законодавців діяти швидко – з’явилися нові виклики, які потребували негайної правової реакції. Було запроваджено низку важливих змін: криміналізовано колабораціонізм, запроваджено відповідальність за незаконне використання гуманітарної допомоги, а також додано нову обтяжуючу обставину – вчинення злочину в умовах воєнного стану. Паралельно триває глибинна трансформація, пов'язана з верифікацією Римського статуту та приведенням українського законодавства у відповідність до вимог Європейського Союзу. Незважаючи на війну, ми не маємо права зупиняти реформу. Потрібно мислити стратегічно – готуватися до післявоєнного періоду з чіткими планами А, Б і В. Крім того, я переконана, що варто не лише переймати найкращі світові практики, а й цінувати власні напрацювання. Наприклад, один з аспірантів нашої кафедри досліджує, як український досвід протидії сучасним викликам може бути корисним іншим державам – і ця ідея має потенціал застосування не лише в кримінальному праві, а й у сферах, як-от антикорупційна політика.

Молодь у правничій професії

– На Вашу думку, які виклики стоять перед молодими юристами в Україні?

– З одного боку, це високі вимоги: ЄФВВ, ЄДКІ, конкуренція. З іншого – можливість зростати. Болонська система змушує постійно вчитись, і це, як на мене, великий плюс. Ця звичка навчатися потім дуже допомагає в житті. Це дуже важливо і дуже корисно для майбутнього юриста та, власне, й для інших професій. Освіта повинна бути якісною, від цього залежить якість надання юридичних послуг людям.

– Яким має бути сучасний студент-юрист?

– Той, хто здатен адаптуватися до сучасних змін. Це така професія, де не можна сидіти на місці. Потрібно постійно розвиватися, бути в темі, адже наша сфера постійно зазнає змін. Але разом з тим, уміти мислити критично. От скажімо, зараз багато говорять, що штучний інтелект – це проблема. Насправді, це проблема для тих, хто не вміє ним користуватися. І завдання наше, як викладачів, показати, що не можна постійно його використовувати. Я намагаюся їм наочно показати, що ШІ не розуміє українське право. Наприклад, для нього поняття «суб’єкт» і «предмет» – тотожні. Але це не так. І тоді студенти розуміють, що постійне використання ШІ – не панацея, не заміна знанням, а лише інструмент. І ми маємо навчити майбутніх фахівців користуватись ним розумно.

Реформи в судочинстві та особистий досвід

– Хотілося б почути Вашу думку про перспективи українського судочинства після перемоги.

– Реформи тривають навіть зараз. І це – важливо. Завершуються процедури добору суддів до апеляційних судів, готуються етапи відборів до судів загальної юрисдикції. Особливо важливо це для регіонів, де відчутна нестача суддів. Я також мала досвід роботи в атестаційній комісії з добору суддів до Вищого антикорупційного суду.

– І як оцінюєте цей досвід?

– Це був дуже цікавий і корисний досвід вивчення підходів різних судів до правозастосування. Бо ти маєш читати роботи суддів, які працюють в різних судових органах. А кожен суд – адміністративний, господарський чи антикорупційний – усі мають свою специфіку, свій стиль написання документів, формулювання вироків.

Наука, практика й розвиток студентів

– Як Ви оцінюєте поєднання навчання з науковою діяльністю та роботою для студентів?

– Дуже позитивно, але важливо не перевантажувати себе. На мою думку, починати наукову діяльність доцільно не раніше другого курсу, а практику – коли студент вже має базові знання. Тим паче, з практикою складніше, бо роботодавці здебільшого висловлюють готовність взяти на роботу студента після другого курсу, а то й магістрантів. Хоча, звісно, передусім все залежить від бажання та внутрішньої мотивації здобувача.

– Чи впливає це на подальшу кар’єру?

– Початок професійного шляху – не вирішальний. Я сама почала працювати після закінчення бакалаврату, а науковою діяльністю зайнялась аспірантурі. Головне — мати внутрішній імпульс розвиватися, бажання рухатися далі.

Професійні здобутки й життєве кредо

– Що надихає Вас у викладацькій діяльності?

– Передусім, здобувачі освіти: студенти, аспіранти. Вони – основа університету. Мені здається, що кожен, хто йде працювати в університет, він хоче працювати з молодими людьми. Коли бачиш, як вони починають розуміти і застосовувати складні речі, які їм стараєшся доступно пояснити – це найбільше задоволення.

– Чи є улюблені студенти?

– Ні. Є ті студенти, хто більше цікавиться дисципліною, яку я викладаю, хтось менше. Це нормально, тому що не можна бути фахівцем в усіх галузях. Ти маєш знати потроху про всі галузі права, але в якісь одній бути асом. Звісно, мені приємно, хто цікавиться кримінальним правом, але я не виділяю нікого зі студентів, щоб не демотивувати інших.

– Як стипендія Верховної Ради вплинула на Вашу діяльність?

– Насправді, коли починаєш аналізувати, то розумієш, що зроблено багато чого. І, звісно, визнання – це дуже приємно. Ми робимо ґрунтовну працю. І мені дуже подобається займатися науковою діяльністю. У нас є колективні здобутки – кілька проєктів, які ми реалізовували. Я, наприклад, є керівником проєкту для молодих вчених. Також ми виграли два проєкти Жана Моне. Для нас важливо робити науку не заради науки, а заради практичного результату. Попри те, що не завжди є перемоги. Не всі проєкти, які подаються на конкурси, проходять відбір. А буває, що з тією ж роботою в одному конкурсі не  перемагаєш, а в іншому – перемагаєш. Але це – завжди досвід і навчання. Я активно працюю в громадських радах: стала першим заступником голови Ради громадського контролю при Державному бюро розслідувань, головою Ради молодих вчених при Сумській ОВА. І кожна активність важлива для мене. Поки є бажання та енергія – намагаюся встигати.

– На Вашу думку, чи забезпечує Конституція права молоді?

– Так. Вона якісна й базується на міжнародних нормах. Молодь має багато прав і можливостей, якщо говорити про освіту та роботу. Головне – бажання розвиватися. Є успішні кейси, коли наші студенти подавались і проходили на стажування в дуже класні юридичні фірми, коли здобувачі працюють в органах державної влади, правоохоронних органах. Звісно, є випускники, робота яких не пов’язана з юридичною сферою. Але при зустрічі вони завжди кажуть, що юридична освіта дуже допомагає їм навіть у інших галузях.

– Ваше життєве кредо?

– Мені дуже подобається цитата Нельсона Мандели: «Освіта – це зброя, яка може змінити світ. Вона дуже мені близька. Я займаюся дослідженнями сфери протидії корупції і переконана, що саме освіта формує в нас нетерпимість до корупції. Важливо протидіяти корупції на всіх рівнях. Тоді ми реально будемо жити в правовій, цивілізованій, сильній державі, до якої ми прагнемо.

Сумський державний університет,
вул. Харківська, 116, вул. Петропавлівська, 59,
м. Суми, Україна, 40007, 40014

Контакти для екстреного зв'язку
Інша контактна інформація
Доступ до публічної інформації

Сумський державний університет
вул. Петропавлівська, 57,
Кабінет К3-120
e-mail: info@inform.sumdu.edu.ua

Сумський державний університет
вул. Петропавлівська, 59,
Кабінет К3 102
e-mail: info@media.sumdu.edu.ua