Дата публікації:
24 липня 2025
Кількість переглядів:
228
Поділитися:

Сучасні війни мають багатогранний гібридний характер і впливають на всі сфери життя – від безпеки до освіти та науки. Особливо гостро постає питання академічної свободи, що формує світогляд і цінності майбутніх поколінь.

Команда Сумського державного університету у складі викладачів Дмитра ЦИГАНЮКА, Алли КРАСУЛІ та студенток Діани АНУФРІЄВОЇ, Ірини ЛУЦЕНКО і Софії УСОВОЇ разом із колегами та партнерами консорціуму проєкту Erasmus+ FreeAc (2023-1-AT01-KA220-HED-000164930)  – Університетом Грацу (Австрія), Світовою службою університетів (Австрія), організацією CESIE (Італія), Міжнародним гуманітарним університетом та Київським національним університетом імені Т. Шевченка – співорганізували Літню школу в Університеті імені Адама Міцкевича (м. Познань, Польща).

Захід відбувся 23–27 червня і був присвячений обговоренню викликів для академічної свободи українців у контексті війни.

Учасники від СумДУ поділилися відгуками про подію.

Дмитро ЦИГАНЮК, к.е.н., директор департаменту по роботі з персоналом та підготовці науково-педагогічних кадрів СумДУ, тематичний керівник проєкту Promoting Academic Freedom in Ukraine (FreeAc): «Україна нині переживає найбільшу освітню кризу у своїй новітній історії. За роки війни контингент студентів українських університетів зменшився майже на 100 тисяч. Частина студентів змушена навчатись онлайн через постійну  загрозу обстрілів. Чимало викладачів і науковців теж переїхали у безпечніші місця для роботи – в інші регіони України або за кордон. Усе це створює певні освітні розриви, що мають негативний вплив на якість і навчального процесу, і наукової діяльності. Завдання проєкту – знайти ефективні інструменти їх подолання. Ми провели опитування наших переміщених студентів та викладачів і тепер разом з партнерами напрацьовуємо подальші кроки для компенсації негативного впливу війни на академічну свободу учасників освітнього процесу».

Алла КРАСУЛЯ, к. пед. н., начальник управління міжнародного співробітництва: «Літня школа стала для мене глибоким емоційним і професійним досвідом. У час, коли щоденна реальність визначається повітряними тривогами, руйнуваннями та постійною невизначеністю, цей захід – не просто академічна подія. Це – простір взаємопідтримки, де ми знову відчули, що не самі у своїй боротьбі. Поняття академічної свободи у війні набуває нового змісту. Вона – не лише про право досліджувати й навчати, а й про здатність тримати інтелектуальний фронт, протистояти дезінформації, говорити правду. І коли бачиш, як міжнародні партнери не просто висловлюють солідарність, а стають поряд, залучаються до спільних дій, відкривають свої платформи для українських голосів – розумієш, що це і є справжнє партнерство. Для мене ця школа – про силу академічної спільноти без кордонів. Про людяність, яка проявляється у кожному запрошенні, кожній спільній статті, кожному "Ми з вами". Саме ця підтримка й спільне бачення майбутнього освіти дають сили рухатися далі – з вірою, що ми не просто переживаємо ці часи, а разом формуємо нові орієнтири для післявоєнної відбудови й розвитку».

Інна МАКАРЕНКО, д.е.н., доцентка кафедри бухгалтерського обліку та оподаткування СумДУ, прочитала лекцію «Potemkin Village of Russian Science: The Case of Editorial Boards», де розкрила маніпуляції російських наукових журналів, фейкові редколегії та викрадення імен українських видань: «Насправді, масштаби російської експансії величезні, і багато чого приховано від наших очей. Коли ми з колегами почали досліджувати діяльність російських наукових журналів та їх роль у поширені російської пропаганди, ми виявили багато цікавих речей. Починаючи від фальшивих членів редколегій наукових журналів і до крадених назв українських журналів та навіть університетів, які видаються за російські. Це порушує головне академічне право – на правду й об’єктивність. І ми маємо відкрито говорити про це в міжнародній спільноті».

Участь студенток СумДУ у Літній школі стала глибоким особистим і професійним досвідом.

Ірина ЛУЦЕНКО (група МК-42): «Раніше поняття "академічна свобода" здавалося мені чимось абстрактним. Тепер я розумію – це щоденна відповідальність захищати право на правду, критичне мислення й незалежні дослідження, навіть і особливо в умовах війни. Найяскравішим інсайтом стало усвідомлення сили академічної спільноти, яка здатна об’єднуватися заради спільних цінностей. Побачила, як дослідники документують втрати українських університетів, розвінчують фейкові редакційні колегії, комунікують на рівні ЄС і ООН, і відчула, що навіть у статусі "студент" можу бути частиною цієї боротьби через знання, позицію й дії».

Софія УСОВА (група МК-41): «Я вперше по-справжньому відчула, як важливо мати простір для відкритого мислення, сумніву, пошуку істини – особливо в непростих обставинах, у яких перебуває наша країна. Найбільше вразила атмосфера солідарності й підтримки між учасниками: кожен голос був почутий, кожна історія – важлива. Повертаючись додому, я відчуваю не лише натхнення, а й відповідальність дбати про ці цінності у своїй щоденній навчальній і громадській діяльності».

Діана АНУФРІЄВА (група МК-41): «Лекції Літньої школи викликали багато внутрішніх роздумів, рефлексій і змусили по-новому подивитися не лише на університетське середовище, а й на власну роль у ньому. Найбільше враження на мене справили люди – відкриті, небайдужі, глибокі. Після цієї школи я відчуваю, що академічна свобода – не просто право, а й простір для взаємоповаги, відповідальності й сміливості говорити про складне».

Сумський державний університет,
вул. Харківська, 116, вул. Петропавлівська, 59,
м. Суми, Україна, 40007, 40014

Контакти для екстреного зв'язку
Інша контактна інформація
Доступ до публічної інформації

Сумський державний університет
вул. Петропавлівська, 57,
Кабінет К3-120
e-mail: info@inform.sumdu.edu.ua

Сумський державний університет
вул. Петропавлівська, 59,
Кабінет К3 102
e-mail: info@media.sumdu.edu.ua