Сучасні війни мають багатогранний гібридний характер і впливають на всі сфери життя – від безпеки до освіти та науки. Особливо гостро постає питання академічної свободи, що формує світогляд і цінності майбутніх поколінь.
Команда Сумського державного університету у складі викладачів Дмитра ЦИГАНЮКА, Алли КРАСУЛІ та студенток Діани АНУФРІЄВОЇ, Ірини ЛУЦЕНКО і Софії УСОВОЇ разом із колегами та партнерами консорціуму проєкту Erasmus+ FreeAc (2023-1-AT01-KA220-HED-000164930) – Університетом Грацу (Австрія), Світовою службою університетів (Австрія), організацією CESIE (Італія), Міжнародним гуманітарним університетом та Київським національним університетом імені Т. Шевченка – співорганізували Літню школу в Університеті імені Адама Міцкевича (м. Познань, Польща).
Захід відбувся 23–27 червня і був присвячений обговоренню викликів для академічної свободи українців у контексті війни.
Учасники від СумДУ поділилися відгуками про подію.
Дмитро ЦИГАНЮК, к.е.н., директор департаменту по роботі з персоналом та підготовці науково-педагогічних кадрів СумДУ, тематичний керівник проєкту Promoting Academic Freedom in Ukraine (FreeAc): «Україна нині переживає найбільшу освітню кризу у своїй новітній історії. За роки війни контингент студентів українських університетів зменшився майже на 100 тисяч. Частина студентів змушена навчатись онлайн через постійну загрозу обстрілів. Чимало викладачів і науковців теж переїхали у безпечніші місця для роботи – в інші регіони України або за кордон. Усе це створює певні освітні розриви, що мають негативний вплив на якість і навчального процесу, і наукової діяльності. Завдання проєкту – знайти ефективні інструменти їх подолання. Ми провели опитування наших переміщених студентів та викладачів і тепер разом з партнерами напрацьовуємо подальші кроки для компенсації негативного впливу війни на академічну свободу учасників освітнього процесу».
Алла КРАСУЛЯ, к. пед. н., начальник управління міжнародного співробітництва: «Літня школа стала для мене глибоким емоційним і професійним досвідом. У час, коли щоденна реальність визначається повітряними тривогами, руйнуваннями та постійною невизначеністю, цей захід – не просто академічна подія. Це – простір взаємопідтримки, де ми знову відчули, що не самі у своїй боротьбі. Поняття академічної свободи у війні набуває нового змісту. Вона – не лише про право досліджувати й навчати, а й про здатність тримати інтелектуальний фронт, протистояти дезінформації, говорити правду. І коли бачиш, як міжнародні партнери не просто висловлюють солідарність, а стають поряд, залучаються до спільних дій, відкривають свої платформи для українських голосів – розумієш, що це і є справжнє партнерство. Для мене ця школа – про силу академічної спільноти без кордонів. Про людяність, яка проявляється у кожному запрошенні, кожній спільній статті, кожному "Ми з вами". Саме ця підтримка й спільне бачення майбутнього освіти дають сили рухатися далі – з вірою, що ми не просто переживаємо ці часи, а разом формуємо нові орієнтири для післявоєнної відбудови й розвитку».
Інна МАКАРЕНКО, д.е.н., доцентка кафедри бухгалтерського обліку та оподаткування СумДУ, прочитала лекцію «Potemkin Village of Russian Science: The Case of Editorial Boards», де розкрила маніпуляції російських наукових журналів, фейкові редколегії та викрадення імен українських видань: «Насправді, масштаби російської експансії величезні, і багато чого приховано від наших очей. Коли ми з колегами почали досліджувати діяльність російських наукових журналів та їх роль у поширені російської пропаганди, ми виявили багато цікавих речей. Починаючи від фальшивих членів редколегій наукових журналів і до крадених назв українських журналів та навіть університетів, які видаються за російські. Це порушує головне академічне право – на правду й об’єктивність. І ми маємо відкрито говорити про це в міжнародній спільноті».
Участь студенток СумДУ у Літній школі стала глибоким особистим і професійним досвідом.
Ірина ЛУЦЕНКО (група МК-42): «Раніше поняття "академічна свобода" здавалося мені чимось абстрактним. Тепер я розумію – це щоденна відповідальність захищати право на правду, критичне мислення й незалежні дослідження, навіть і особливо в умовах війни. Найяскравішим інсайтом стало усвідомлення сили академічної спільноти, яка здатна об’єднуватися заради спільних цінностей. Побачила, як дослідники документують втрати українських університетів, розвінчують фейкові редакційні колегії, комунікують на рівні ЄС і ООН, і відчула, що навіть у статусі "студент" можу бути частиною цієї боротьби через знання, позицію й дії».
Софія УСОВА (група МК-41): «Я вперше по-справжньому відчула, як важливо мати простір для відкритого мислення, сумніву, пошуку істини – особливо в непростих обставинах, у яких перебуває наша країна. Найбільше вразила атмосфера солідарності й підтримки між учасниками: кожен голос був почутий, кожна історія – важлива. Повертаючись додому, я відчуваю не лише натхнення, а й відповідальність дбати про ці цінності у своїй щоденній навчальній і громадській діяльності».
Діана АНУФРІЄВА (група МК-41): «Лекції Літньої школи викликали багато внутрішніх роздумів, рефлексій і змусили по-новому подивитися не лише на університетське середовище, а й на власну роль у ньому. Найбільше враження на мене справили люди – відкриті, небайдужі, глибокі. Після цієї школи я відчуваю, що академічна свобода – не просто право, а й простір для взаємоповаги, відповідальності й сміливості говорити про складне».