4 квітня у Сумському державному університеті відбувся тренінг «Суспільно орієнтоване навчання – від планування до впровадження в освітній процес» для викладачів і здобувачів закладів вищої освіти, місцевих територіальних громад та експертів у сфері громадянської освіти. Учасники заходу обговорили шляхи посилення співпраці між університетами та громадами задля відбудови України.
Тренінг проведено в межах реалізації міжнародного проєкту ЄС Еразмус+ 101128922 – ServU – ERASMUS-EDU-2023-CBHE «Суспільно орієнтоване навчання у закладах вищої освіти для відбудови України».
ServU: освіта як рушій змін для громад
Метою проєкту ServU є налагодження тіснішої співпраці між закладами вищої освіти та місцевими громадами через впровадження суспільно орієнтованого навчання — інноваційного підходу, який дає змогу студентам не лише здобувати академічні знання, а й застосовувати їх на практиці для вирішення реальних викликів у своїх громадах.
Особлива увага у межах проєкту приділяється трьом категоріям громад, які найбільше постраждали від війни:
- Громади, що приймають велику кількість внутрішньо переміщених осіб — їм важливо адаптувати нових жителів та створювати умови для інтеграції.
- Прифронтові громади, фізична та соціальна інфраструктура яких зазнала руйнувань і потребує відновлення.
- Громади, що пережили російську окупацію, — вони стикаються з викликами повернення до нормального життя, відбудови комунікацій та відновлення соціальної довіри.
СумДУ: навчання в дії для підтримки громад
Сумський державний університет активно впроваджує суспільно орієнтоване навчання в освітній процес і практично інтегрує освітні досягнення у вирішення проблем та розвиток громад у воєнний і повоєнний періоди.
Під час тренінгу представники університету презентували учасникам кейс-напрацювання у сфері суспільно орієнтованого навчання. Зокрема, було представлено дослідження, які проводять викладачі та студенти кафедри психології, політології та соціокультурних технологій у межах проєкту ServU – ERASMUS-EDU-2023.
Восени 2023 року проведено фокус-групові інтерв’ю задля визначення потреб територіальних громад у контексті стійкості, відновлення та розвитку. У кожній із громад до фокус-груп долучалися представники органів місцевого самоврядування, бізнесу, громадського сектору та жителі громади, зокрема з числа вразливих груп населення.
«Впровадження суспільно орієнтованого навчання дозволяє студентам отримувати реальний досвід взаємодії з громадами, сприяючи їхньому розвитку. Водночас громади отримують доступ до експертних знань та сучасних підходів, які допоможуть їм вирішувати нагальні проблеми. Освіта – це не лише знання, а й інструмент змін», – зазначила перший проректор СумДУ Інна ШКОЛЬНИК.