Попри війну, навчальний рік у Сумському державному університеті стартував без змін – вчасно й організовано. Завдяки сучасним цифровим інструментам, гнучкій моделі навчання та злагодженій роботі колективу, освітній процес залишається повноцінним і якісним.
Безпека і гнучкість – перш за все
В університеті діє змішана модель навчання. Заняття відбуваються як онлайн, так і офлайн – у тому числі в укриттях, обладнаних на різних кампусах. Пріоритетами залишаються цифровізація освітнього середовища, доступність матеріалів на платформі Mix, а також безпека студентів і викладачів.
«В умовах війни важливо, щоб освітній процес був гнучким та адаптивним. І не просто відбувався, а відбувався якісно, можливо навіть більш якісно, ніж у мирний час. Базовими цінностями реалізації освітнього процесу в університеті є життя і здоров’я всіх учасників освітнього процесу, якість знань та академічна доброчесність», – підкреслила Інна ШКОЛЬНИК, перша проректорка.
Університет як цифровий простір
Для студентів СумДУ навчання давно не обмежується фізичними аудиторіями. Ключові освітні ресурси переведено в сучасні хмарні середовища Microsoft Azure, Oracle Cloud та Hetzner. Це гарантує безперервну роботу бібліотеки, навчальних платформ, електронної пошти та інших важливих сервісів.
Університет також зміцнює власну інфраструктуру. Завдяки підтримці Світового банку та міжнародних партнерів забезпечено резервні джерела живлення – генератори та зарядні станції. Це означає, що навіть у випадку перебоїв з електропостачанням освітній процес не зупиниться.
«Сумський державний університет – це не лише кампус у Сумах, це насамперед цифровий простір, де студенти та викладачі мають доступ до навчання й досліджень незалежно від обставин. Для студентів це гарантія того, що навчальний процес не зупиниться, а для партнерів – підтвердження, що СумДУ залишається надійним і сучасним університетом, здатним витримувати виклики воєнного часу», – прокоментував Іван КОЗІЙ, проректор з науково-педагогічної роботи.
Mix: серце цифрового навчання
Платформа Mix є центральним елементом віртуального навчального середовища університету. Вона глибоко інтегрована з іншими модулями і підсистемами університету, що під час навчання забезпечує автоматизацію більшості процесів. Студенти мають цілодобовий безперервний доступ до всіх курсів та навчальних активностей, а викладачі можуть автоматично формувати курси, інтегрувати силабуси, додавати інтерактивні матеріали та створювати індивідуальні чи групові завдання.
Структура і зміст онлайн-курсів відповідає силабусам дисциплін, що робить навчання системним і прозорим. Онлайн-курси на платформі Mix є сучасною та ефективною формою навчально-методичного забезпечення кожної дисципліни. При їх розробленні викладачі мають можливість застосовувати різні форми навчальних активностей студентів: індивідуальні й групові, синхронні й асинхронні.
«Сьогодні ми робимо акцент на асинхронних активностях, адже вони в наших умова більш доступні. Mix також підтримує інтеграцію матеріалів із зовнішніх джерел у стандартизованому форматі SCORM, що робить курси гнучкими і адаптованими під потреби викладачів і студентів. Наразі середовище для створення курсів оновлюється і невдовзі отримає нову назву “CourseDesigner”. Новий функціонал дозволить планувати навчальні активності за моделями Instructional Design із застосуванням AI-асистента, більш ефективно й зручно», – пояснив Юрій ЗУБАНЬ, директор Організаційно-методичного центру технологій електронного навчання.
Імерсивні технології у навчанні
СумДУ вже 8 років активно впроваджує імерсивні технології. У 2019 році тут створили лабораторію віртуальної та доповненої реальності Ulab, орієнтовану на розроблення й використання імерсивних технологій у навчанні. Юрій ЗУБАНЬ переконаний: віртуальна і доповнена реальність мають беззаперечні переваги і перспективи в освітньому процесі.
На відміну від VR, що вимагає спеціального обладнання в лабораторії чи вдома, AR-додатки (Augmented Reality) доступні зі смартфонів. Тож університет налагодив видання підручників із доповненою реальністю, що дозволяє значно розширити можливості друкованих матеріалів. Нині фахівці СумДУ впроваджують нові технічні рішення на базі SimLab Soft та навчають студентів працювати у VR Studio для створення навчальних симуляторів. Вони можуть бути автономними або інтегрованими у Mix, що підвищує інтерактивність курсів і дозволяє студентам вчитися у форматі, максимально наближеному до практики.
«Навчальне середовище СумДУ зараз значною мірою віртуальне. Практично всі навчальні активності плануються і забезпечуються онлайн. Імерсивні технології додають реалістичності, а гейміфікація робить навчання ефективнішим», – резюмував Юрій ЗУБАНЬ.
Факультет ІФСК: нові виклики і можливості
Факультет іноземної філології та соціальних комунікацій донедавна працював у Н-корпусі, що зазнав значних руйнувань під час ворожої атаки в ніч на 18 серпня. Переїзд у нові приміщення не вплинув на графік занять.
«Освітній процес розпочався за планом. Як і в попередні роки, навчання відбувається у змішаному форматі: з міркувань безпеки більшість занять у форматі відеоконференцій. 29 серпня відбулись організаційні збори першокурсників. Цього року до нашої студентської спільноти приєдналися 100 першокурсників-бакалаврів. Ми впевнені, що новий навчальний рік буде для студентів і викладачів факультету ІФСК змістовним, цікавим і переможним!», – наголосила декан факультету Олена СУШКОВА.
СумДУ вкотре доводить: навіть у найскладніших умовах він залишається стабільною освітньою платформою, де поєднуються якість, сучасні технології та турбота про студентів.